piątek, 30 maja 2014

Chleb żytnio-gryczany na zakwasie

                                         

         Od jakiegoś czasu chodził za mną chleb na zakwasie, jako że mój Syn był bułkowy i do szkoły jak inne dzieci chciał bułki wię piekłam bułki na drożdżach. Jednak ze względu na dietę , drożdże niestety uczulają a my nadal śledzimy na co dzieci są uczulone tak wię drożdże musiałam odstawić. Jakiś czas już nie piekłam chleba na zakwasie więc pierwsze musiałam zrobić zakwas. Jak wiecie zakwas trzeba dokarmiać codziennie więc mój Syn się śmieje że mam kolejne dziecko. I tak piekę chleb. Przepis na zakwas wzięłam z książki "Zmień chemię na jedzenie" ale nie byłabym

sobą gdybym nie zmieniła przepisu na sam chleb. Tak więc powstał chleb żytnio gryczany.
Zaczynamy :

Zakwas :
Dzień 1 
1 łyżkę mąki żytniej zalewamy 2 łyżkami wody i odstawiamy w ciepłe miejsce przykrywając naczynie szmatką.
Dzień 2
Dokarmiamy zakwas 2 łyżki mąki 4 łyżki wody odstawiamy pod przykryciem
Dzień 3
Dokarmiamy zakwas 2 łyżki mąki 4 łyżki wody odstawiamy pod przykryciem
Dzień 4
Dokarmiamy zakwas 3 łyżki mąki 6 łyżek wody odstawiamy pod przykryciem
Dzień 5 
Dokarmiamy zakwas 4 łyżki mąki 8 łyżek wody odstawiamy pod przykryciem

Dzień 6 
Zaczyn
3/4 szklanki zakwasu, 650 g mąki żytniej i około 800 ml. wody letniej
Wszystko mieszamy do połączenia składników w większej misce i odstawiamy przykryte ściereczką na noc.

Dzień 7
Rano do zaczynu dosypujemy 200g mąki żytniej i 450g mąki gryczanej ( ja miałam własnej produkcji czyli kaszę gryczaną jasną zmieliłam w młynku do kawy) dosypujemy 2 łyżeczki czubate soli i ok 150ml lekko ciepłej wody. 
Ciasto mieszamy nie zbyt długo bo mąka żytnia nie lubi być długo mieszana i wkładamy do foremek wyłożonych papierem do pieczenia lub natłuszczonych. U mnie 2 foremki  12cm x 30 cm.
Foremki przykrywamy ściereczką i pozostawiamy do wyrośnięcia na kilka godzin. Jeśli jest bardzo ciepło w pomieszczeniu to ok 6 godz. Jak zobaczymy że chleb jest wyrośnięty wkładamy do nagrzanego do 180 st piekarnika na ok 1 godz. Chleb jest upieczony kiedy postukany od spodu wydaje głuchy dźwięk. Po wyjęciu z piekarnika chleb wykładamy na siatkę do wystudzenia. Kroimy dopiero jak będzie zełnie zimny.
Smacznego!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz